• بین امنیت مالی سرمایه گذار و موانع سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو رابطه وجود دارد.

 

  • بین مقررات اداری پیچیده و موانع سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو رابطه وجود دارد.

 

۳-۳- روش پژوهش
از لحاظ هدف تحقیقات به دو نوع کاربردی و بنیادی و از لحاظ ماهیت و روش به تحقیقات تاریخی، توصیفی، همبستگی یا همخوانی، علی یا (پس از وقوع ) و تجربی یا آزمایشی تقسیم میشوند.
تحقیق حاضر از جهت هدف از نوع کاربردی است. این نوع تحقیقات از آن جهت که می‌تواند مورد استفاده سازمان بورس اوراق بهادار، تحلیل‌گران مالی و کارگزاران بورس، مدیران مالی شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشگران، سازمان حسابرسی قرار گیرد، کاربردی است.
از جهت روش استنتاج: توصیفی – تحلیلی و ازجهت نوع طرح تحقیق، تحقیق حاضر از نوع تحقیقات پس رویدادی است. در این نوع تحقیقات، هدف بررسی روابط موجود بین متغیرها است و داده‌ها از محیطی که به گونه‌ای طبیعی وجود داشته‌اند و یا از وقایع گذشته که بدون دخالت مستقیم محقق رخ داده است، جمع‌ آوری و تجزیه و تحلیل‌ می‌شود.
۳-۳-۱- قلمرو تحقیق
موضوع شناسایی و رتبه بندی موانع عمده سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو ایران با توجه به شاخص های کسب و کار در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد.
۳-۳-۱-۱- قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی تحقیق ۶ ماهه و در سال ۱۳۹۳ است.
۳-۴- گردآوری داده‌ها
اطلاعات لازم جهت انجام تحقیقات کاربردی به روش‌های متفاوتی انجام می‌گیرد. از آنجا که داده‌های مورد نیاز به دو بخش تئوریک (داده‌های لازم برای ادبیات و پیشینه تحقیق) و عملی (که داده‌های مربوط به متغیرها هستند) تقسیم می‌شوند، از منابع متفاوتی برای گردآوری آنها استفاده می‌شود. در تحقیق حاضر جهت گردآوری داده‌های تئوریک از منابع کتابخانه‌ای شامل کتاب‌ها و مقالات معتبر علمی چاپ شده درمجلات داخل و خارج از کشور و نیز مقالات موجود در سایتهای علمی معتبر و مختلف استفاده شده است. اطلاعات مربوط به پرسشنامه های پژوهش نیز به صورت میدانی گردآوری شده است. ضمناً از نرم افزار spss جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده شده است.
دانلود پایان نامه
۳-۵- جامعه آماری
مبنای یک مطالعه آماری را جامعه آماری تشکیل میدهد. جامعه آماری مجموعهای بزرگ از اشیاء که به منظور خاصی مورد مطالعه قرار گرفته و در یک یا چند صفت مشترک میباشند و آماج تحقیق استنکته قابل ذکر این است که جمعآوری و مطالعه مجموعه جامعی از داده ها مربوط به موضوع تحقیق، در عمل بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن است. لذا به دلیل محدودیت زمان، منابع و امکانات و بعضاً عدم دسترسی به اطلاعات کامل، به ناچار بخشی از داده های مزبور را که در مجموعهای به نام نمونه گردآوری میشوند، استفاده میکنیم. جامعه آماری در این پژوهش شامل شرکت‌های خودرو سازی ایران می‌باشند.
۳-۶- نحوهی انتخاب نمونه آماری
به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز به توزیع پرسشنامه ی محقق ساخته در بین مدیران و کارکنان ارشد بخش های مالی و بازاریابی شرکت های خودروسازی ایران خودرو، سایپا و سایپا دیزل توزیع گردید. نمونه آماری بصورت تصادفی ساده انتخاب شده است. با توجه به مسافت ها و موقعیت های جغرافیایی گوناگون آزمودنی ها، برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از آنها با بهره گرفتن از شیوه های ارتباطی ذکر شده در سایت های این شرکت ها (تماس تلفنی با بخش های روابط عمومی و سپس بخش پژوهش و تحقیقات بازاریابی و نیز بخش مدیریت استراتژیک) پس از توضیح هدف پژوهش و اهداف و اهمیت آن، پرسشنامه برای سه نفر نماینده در هر شرکت ایمیل شد و با همکاری آنها و آزمودنی ها تعداد ۱۲۰ پرسشنامه ی تکمیل شده به پژوهشگر ارائه گردید.
از این ۱۲۰ پرسشنامه ۱۹ مورد به طور کامل تکمیل نشده بود و ناقص بوده و ۷ مورد مخدوش شده و خوانا نبوده (اسکن شده بودند) و در ۲۳ مورد تمامی گزینه ها به یک شکل و مشخصا بدون دقت و توجه کافی پر شده بودند؛ لذا از ۷۱ پرسشنامه ی برگشتی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده گردید.
۳-۷- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها
در این پژوهش با توجه به هدف و موضوع پژوهش از روش توصیفی- پیمایشی((Survey Study) استفاده گردیده است. هدف از تحقیقات توصیفی «توصیف واقعیت‌ها و ویژگی‌های یک پدیده یا یک جامعه‌ی معین به صورتی منظم و دقیق» می‌باشد. تحقیق توصیفی در معنای لغوی آن برای توصیف موقعیت‌ها یا رویدادها به کار برده می‌شود. این روش غالباً با داده‌های نسبتاً زیادی سر و کار دارد و ضرورتاً در صدد تشریح همبستگی‌ها، آزمون فرضیه‌ها و ارائه‌ پیش‌بینی‌ها و دست‌یابی به معانی و نکات صنفی نیست. اگر چه در تحقیق‌هایی که این اهداف دنبال می‌شود غالباً روش‌های توصیفی به کار می‌روند. با وجود این، محققان و پژوهشگران در مورد محتوای «تحقیق‌های توصیفی» توافق نظر ندارند و اغلب فرض می‌کنند تحقیق توصیفی، همه انواع تحقیق‌ها به استثناء تحقیق تاریخی و آزمایشی را در بر می‌گیرد . بنابراین محققان در عمل از اصطلاح مطالعه‌های زمینه‌یابی استفاده می‌کنند.
برای انجام پیمایش دو شیوه اصلی وجود دارد: ارائه پرسشنامه و انجام مصاحبه. هر دو شیوه مبتنی بر یک رشته سوالات هستند. در پرسشنامه این سوالات به طور مکتوب ارائه می شود و پاسخ هم به طور مکتوب ارائه می شود و پاسخگوهم به طور مکتوب بدانها پاسخ می دهد. در مصاحبه، مصاحبه گر سوالاتی را که در فهرست مصاحبه نوشته شده از مصاحبه شونده می پرسد و پاسخ ها را یادداشت یا ضبط می کند. مصاحبه ها یا حضوری اند یا تلفنی.
پرسشنامه ها را می توان در میان گروه توزیع کرد یا برای افراد ارسال کرد تا خود آن را پرکنند. مصاحبه را می توان حضوری با گفتگوی رودررو مصاحبه گر و مصاحبه شونده پیشبرد یا با تلفن انجام داد. استفاده از پرسشنامه یا مصاحبه و نحوه انجام آن تا حد زیادی به وضعیت طرح تحقیق بستگی دارد. (بیکر، ۱۳۸۵، ص۱۸۵)
روش اصلی این مطالعه نیز به واسطه خصلت موضوع تحقیق، گستردگی جمعیت مورد مطالعه و استفاده از تکنیک پرسشنامه جهت جمع آوری اطلاعات در خصوص واقعیت های عینی و ذهنی به عنوان رایج ترین شیوه مطالعاتی که در پژوهش های سنجش شناخت و رضایت مطرح است، همان روش پیمایشی بوده است.
۳-۸- متغیرهای پژوهش و شیوه محاسبه آنها
متغیرها از مهمترین مباحث در تحقیقات اجتماعی- انسانی می باشند. هدف شناخت علت یا عوامل پیدائی یا تغییر موضوع مورد تحقیق است و چون این عوامل تغییر پذیرند و قابل سنجش، آنان را متغیر می خوانیم. واژه متغیر به ویژگی هایی اطلاق می شود که بیش از یک ارزش به آنها اختصاص داده می شود و تغییرات را از فردی به فردی یا از شیئی به شیئی دیگر نشان می دهد.مانند قد، سن، وزن، بهره هوشی، پیشرفت و یا نگرش اعضای یک گروه. ویژگی های ذکر شده را از این رو متغییر می گویند که میزان آنها از فردی به فرد دیگر تغییر می کند.
متغیر را می توان به دو طبقه کمّی و کیفی تقسیم کرد.
متغیرهای کمّی: به متغیرهائی اطلاق می شوند که از نظر مقدار یا ارزش متفاوت هستند و به صورت عددی نشان داده می شوند. مانند سن، نمره های آزمونهای پیشرفت تحصیلی.
متغییر کیفی: متغیرهائی که از نظر کیفی متفاوت هستند و نمی توانند مقدار عددی بگیرند  متغیر کیفی نامیده می شوند نظیر جنس، رنگ مو که می توان آنها را طبقه بندی کرده و  به صورت کلامی یا کد نمایش داد.(محمد کمالی،۱۳۹۰)
متغییر وابسته و مستقل
متغیر بر اساس نقشی که در پژوهش به عهده دارد به دو دسته مستقل و وابسته تقسیم می شود.
متغیر مستقل[۹۴]، متغیر پیش فرض است و متغیر وابسته بر اساس تغییرات آن  اندازه گیری و تعیین   می شود. در تحقیق آزمایشی، متغیر مستقل توسط محقق دستکاری می شود تا تاثیرات آن بر تغییرات متغیر وابسته مشخص شود.
متغیر وابسته[۹۵]، متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمی تواند در آن دخل و تصرف یا دستکاری کند. (محمد کمالی،۱۳۹۰)
متغیروابسته، متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیرمتغیرمستقل قرارمی گیرد(خاکی،۱۳۸۴، ص۷۵)۴. با توجه به تعریف فوق، دراین پژوهش موانع عمده سرمایه گذاری خارجی به عنوان متغیر وابسته مطرح می‌شود.
۳-۹- تابع آماره
۳-۹-۱- آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف (KS)
این آزمون جهت بررسی ادعای مطرح شده در مورد توزیع داده های یک متغیر کمی مورد استفاده قرار میگیرد. برای انجام تحلیل رگرسیونی ابتدا نرمال بودن متغیرها را به وسیله آزمون K-S مورد بررسی قرار می دهیم.
داده ها از توزیع نرمال پیروی می کنندH0:
داده ها از توزیع نرمال پیروی نمی کنند H1:
نحوه داوریچنانچه سطح معنی داری ( Sig) بزرگ تر از ۰۵/۰ باشد نشان دهنده آن است که توزیع مشاهده شده با توزیع نظری مربوط است. به سخن دیگر فرض Hرد و فرض H0 پذیرفته می شود، یعنی داده ها از توزیع نرمال پیروی می کنند. در صورتی که مقدار sig محاسبه شده از ۰۵/۰ کوچکتر باشد فرض H0 رد و فرض H1 پذیرفته می شود، یعنی داد ها از توزیع نرمال پیروی نمی کنند.
۳-۹-۲- تحلیل رگرسیون
تحلیل رگرسیون، فن و تکنیکی آماری برای بررسی و به مدل درآوردن ارتباط بین متغیرها استبه عبارت دیگر در رگرسیون به دنبال برآورد رابطه ای ریاضی و تحلیل آن هستیم ،به طوری که بتوان به کمک آن کمیت یک متغیر را با بهره گرفتن از متغیر یا متغیرهای دیگر تعیین کرد.شیوه کار به این صورت است که ابتدا باید معنی داری کل مدل رگرسیون مورد آزمون قرار گیرد که این کار توسط جدول ANOVA صورت می گیرد. سپس باید معنی داری تک تک ضرایب متغیرهای مستقل بررسی شود.
۳-۹-۳- ضریب همبستگی پیرسون
ضریب همبستگی یکی از معیارهای مورد استفاده درتعیین همبستگی دو متغیر می باشد و شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان می دهد. این ضریب بین ۱تا ۱- است ودر صورت عدم وجود رابطه بین دو متغیر برابر صفر می باشد.
ضریب همبستگی پیرسون، روشی پارامتری است و برای داده هایی با توزیع نرمال و یا تعداد داده های زیاد استفاده می شود. این ضریب از رابطه زیر محاسبه می شود:

نحوه داوری:
اندازه شدت همبستگی نوع همبستگی
۰ تا ۲۵/۰ بسیارضعیف مستقیم
۲۵/۰تا ۵/۰ نسبتاً قوی مستقیم
۵/۰ تا ۷۵/۰ قوی مستقیم
۷۵/۰تا ۱ بسیار قوی مستقیم
۰ ندارد ـــــــ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...