نظیر درج شبه داده های قابل اطمینان و معتبر،کنترل سرآیندها .

 

    •  مدیریت حقوق تجاری:

 

نظیر کنترل حقوق تجاری اشخاص و ارگانها درفرایندهای تجاری.

 

    •   واکنش خودکار از راه دور:

 

کنترل عملکرد سیستم های خودکار از راه دور.

 

    •     ارتباطات و تجارت الکترونیک:

 

نظیر استفاده در خرید و فروش اینترنتی و دیگر نمونه ها در بحث تجارت الکترونیک .
از دیگر کاربرد های متفرقه نهان نگاری میتوان به فرایند چاپ اسکناس،صدور اوراق هویت،صدور اوراق بهادار، صدور اسناد تجاری،بررسی اسناددادگاهی وحفاظت از آنها، کاربرد در پزشکی قانونی،کاربرد در آموزش الکترونیک، کاربرد در علامت گذاری و حفاظت از اسناد و مدارک پزشکی،کاربرد دررمزگذاری ژنوم اشاره نمود.
هر چند که بعضی از کاربردهای اخیر که اشاره شد ،صرفا در حد پیشنهاد و تئوری قرار دارد، اما با پیشرفت فزآیند این فناوری، عملی شدن آنها در آینده پیش رویمان، دور از انتظار نخواهد بود(یوسف پروج و همکاران، ۲۰۱۲) و (مالی مکاران وهمکاران،۲۰۱۲).
۱-۱۴-علائم حقنشر(کپیرایت)
در حقیقت علامتهای حق نشر جنبه تجاری استفاده از نهاننگاری اطلاعات هستند؛ که برای جلوگیری از استفاده های غیرمجاز اسناد دیجیتال به صورت نا محسوس وغیرقابل تفکیک از محصول، داخل آن درج می شود که در مواقع ضروری برای پیگیری استفاده غیرمجاز و اثبات حقمالکیت از طریق قانون میتواند به کشف مالک واقعی اثر کمک کند .
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
علائم حقنشررامیتوان در دو دسته بیان کرد:
الف)نهاننگاری: اطلاعاتی هستند که داخل اسناد دیجیتالیدرج میشوند و یا به عبارتی به گونهای نامحسوس با متون دیجیتال ترکیب شده، که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار میباشند. معمولا این اطلاعات شامل لوگو[۲۹] یا علامت مخصوص شرکت یا مالک است.
ب ) اثر انگشت: اثر انگشت اطلاعاتی است که برای محافظت در مقابل استفاده غیر مجاز از محصولات نرم افزاری داخل آن پنهان میشود طوری که استفاده کننده مجاز با وارد کردن آنها به صورت عدد شناسایی قادر به استفاده از آن خواهد بود .همچنین این عدد شناسایی برای پیگیری کپیهای غیر مجاز از نرمافزار نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد(پراساد و آلا، ۲۰۰۴).
۱-۱۵-نهان نگاری دیجیتال در متن
ﯾﮑﯽازﻣﺸﮑﻼﺗﯽﮐﻪﺑﺮایﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎنو مالکان اسناد حقیق و حقوقی وﺟﻮدداردﺗﻮزﯾﻊﻏﯿﺮﻗﺎﻧﻮﻧﯽمتون دیجیتالﺑﻮﺳـﯿﻠﻪاﺑـﺰارﻫﺎیﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪﻣﺎﻧﻨﺪﭘﺴﺖاﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽاﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦﻣﻌﻨﯽﮐـﻪﺑـﺪونﭘﺮداﺧـﺖﻫﺰﯾﻨـﻪﺑـﻪﻧﻮﯾـﺴﻨﺪه،ﻧﻮﺷﺘﻪویراﺑﻪدﯾﮕﺮانﻣﯽدﻫﻨﺪ. ﺑﺮایﺟﻠﻮﮔﯿریازاﯾﻦﮐﺎرروشﻫﺎﯾﯽاﺑﺪاعﺷﺪ،ﻣﺎﻧﻨﺪﺳـﺎﺧﺘﻦﮐﻠﻤﻪایﮐﻪازﻧﻈﺮﺧﻮاﻧﻨﺪهدﯾﺪهﻧﻤﯽﺷﻮدوﻟﯽﻣﺸﺨﺼﻪآنﻣﺘﻦاﺳﺖ،ﯾﺎﮐﺪﮐﺮدنﻣـﺘﻦﯾـﺎﺗﻐﯿﯿـﺮآنﺑﻪروﺷﯽﮐﻪﻗﺎﺑﻞﮐﭙﯽﺑﺮداریﺑﺎدﺳـﺘﮕﺎهﻫـﺎیکپی کاغذ[۳۰]ﻧﺒﺎﺷـﺪ،روشدﯾﮕـﺮاﺳـﺘﻔﺎدهازﮐﻠﻤﺎتﺣﺎﺷﯿﻪایاﺳﺖﮐﻪﻣﺨﻔﯽﻣﯽﺑﺎﺷﺪوﻟﯽسرویس دهنده های پست الکترونیکی [۳۱]ﻫﺎراﻣﯽﺗﻮانﻧﺴﺒﺖﺑﻪآنﺣﺴﺎسﮐﺮدﺗﺎازﭘﺨﺶآنﺟﻠﻮﮔﯿﺮیﮐﻨﻨﺪ.
بیشتر نهاننگاری روی تصاویر،ویدئوها و صداها انجام میگیرد.نهاننگاری در متن را میتوان سختترین نوع نهان نگاری به حساب آورد و علت آن را نیز میتوان نداشتن اطلاعات تکراری در فایلهای متنی در مقایسه با تصویر و صدا دانست.ساختار داده های متنی همان چیزی است که مشاهده میشود در حالی که به طور مثال در یک تصویر ساختار متفاوت است و به دلیل اینکه  نهاننگاری باید طوری انجام گیرد که اطلاعات پنهان شده قابل مشاهده نباشند این کار در متن سخت میباشد.نهان نگاری در متن به دلیل اینکه استفاده از داده های متنی در مقایسه با بقیه بیشتر است با توجه به هزینه پایین استفاده و چاپ آن و همچنین نیاز به حافظه کمتر دارای مزایایی میباشد(زونرا جلیل و همکاران ۲۰۰۹).
۱-۱۶- انواع روش های نهان نگاری درمتن به طور کلی
۱-۱۶-۱روشدرج فاصله[۳۲]
در این روش، فاصله هایی خاص در موقعیت ها مختلف متن نسبت به پیام رمز درج می شود که کاملا نامحسوس است و تنها تغییر ظاهری آن برروی متن نهان نگاری شده، جابه جایی کلمات و خطوط است.
در ادامه چندین روش از روش های درج فاصله که امروزه کمتر مورد استفاده قرار میگیرند بررسی شده است(حسن شیرعلی ومحمد شیرعلی، ۲۰۰۹).

 

    • کدینگ شیفت خط[۳۳]:

 

دراﯾﻦروشﺧﻄﻮطﻣﺘﻦدرراﺳﺘﺎیﻋﻤﻮدیﮐﻤﯽﺗﻐﯿﯿﺮﻣﮑﺎنﻣﯽدﻫﻨﺪﺗﺎﯾﮏﺷﮑﻞﻣﻨﺤﺼﺮﺑﻪﻓﺮدیراﺑﺴﺎزﻧﺪ.رﻣﺰ ﮐﺮدنورﻣﺰﮔﺸﺎﯾﯽﮐﺮدنآنﻣﻌﻤﻮﻻ ًﺗﻮﺳﻂﺑﺮرﺳﯽﻋﮑﺲ ِﻣﺘﻦاﻧﺠﺎمﻣﯽﺷﻮد.
ﺑﻮﺳﯿﻠﻪﺗﻐﯿﯿﺮﻣﮑﺎندوﻣﯿﻦﺧﻂﻫﺮﺻﻔﺤﻪﺑﻪﻣﯿﺰانﯾﮏﺳﯽﺻﺪماﯾﻨﭻﺑﻪﺑﺎﻻﯾﺎﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮﮐﯿـﺐﺧﻮﺑﯽاﯾﺠﺎدﺷﺪﮐﻪﺑﻌﺪاز ۲۰ ﺑﺎرﮐﭙﯽﮔﺮﻓﺘﻦازﻣﺘﻦﻫﻤﭽﻨﺎنﺧﻮاصﺧﻮدراﺣﻔﻆﻣﯽﮐﺮد .
اﻣﺎاﯾﻦروشﺧﻮاﻧﻨﺪهﻣﯽﺗﻮاﻧﺪﺑﺎاﺳﺘﻔﺎدهازاﺑﺰارﻫﺎیﺗﺸﺨﯿﺺﻓﺎﺻﻠﻪﺑﺒﯿﻨﺪ،ﯾﺎاﮔﺮﻗـﺴﻤﺘﯽ ازﻣﺘﻦراﮐﭙﯽﮐﻨﺪاﻃﻼﻋﺎتازدﺳﺖﻣﯽرود.
ﺑﻪﻫﺮﺣﺎلاﯾﻦروشﺑﺮایﻣﺘﻦﻫﺎی ﭼﺎﭘﯽﺧﻮباﺳﺖزﯾﺮاﺑﺮایﺗﻐﯿﯿﺮآنﻣـﺘﻦﺑﺎﯾـﺪscan ﺑﺸﻮد،دوﺑﺎرهﺧﻄﻮﻃﺶﺑﻪﺟﺎیدﯾﮕﺮاﻧﺘﻘﺎلﯾﺎﺑﺪودوﺑﺎرهﭼﺎپﺷﻮد ولی در متون دیجیتال با کپی برداری متن در فایلی دیگر تنظیمات اعمال شده ازبین خواهد رفت(مونیکا پاتل، ۲۰۱۲).

 

    • کدینگ شیفت کلمات[۳۴]

 

دراﯾﻦروشپیام رﻣﺰﺑﻮﺳﯿﻠﻪﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽاﻓﻘﯽدرﺑﻌﻀﯽﮐﻠﻤﺎتﺑـﻪﻧﺤـﻮیﮐـﻪازﺣﺎﻟـﺖﻃﺒﯿﻌـﯽﺧﺎرجﻧﺸﻮدذﺧﯿﺮهﻣﯽﺷﻮد.
اﯾﻦروشراﻣﯽﺗﻮاندرﻓﺎﯾﻞهایﺣﺎویﻣﺘﻦوﺗﺼﻮﯾﺮاعمال کرد. ﺑﺮایاﻋﻤﺎلاﯾﻦروشﺗﻨﻬﺎﻣﺘﻨﯽﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮلاﺳﺖﮐﻪﮐﻠﻤﺎتآنﻣﻨﻈﻢﺑﺎﺷﺪ،ﯾﻌﻨﯽﯾﺎﺑـﻪﺳﻤﺖﭼﭗ،راﺳﺖﯾﺎوﺳﻂﻣﺘﻤﺎﯾﻞﺑﺎﺷﺪ .
ﺑﺮایﻣﺜﺎلﻣﯽﺗﻮانﺑﯿﺸﺘﺮوﮐﻤﺘﺮﯾﻦﻓﺎﺻﻠﻪﺑﯿﻦﮐﻠﻤﺎترادرﯾـﮏﺧـﻂﭘﯿـﺪاﮐـﺮدوﻓﺎﺻـﻠﻪﺑﯿﺸﺘﺮراﻣﻘﺪارﻣﻌﯿﻨﯽﮐﻢﮐﺮدوﻓﺎﺻﻠﻪﮐﻤﺘﺮراﺑﺎﻫﻤﺎنﻣﻘﺪارﻣﻌﯿﻦزﯾﺎدﮐـﺮد. ﺑـﺎاﯾـﻦروشﻃـﻮلﺧﻂﺣﻔﻆﻣﯽﺷﻮد .
این روش برای متن هایی مناسب است که فاصله بین کلمات مختلف است به دلیل اینکه تغییر فاصله بین کلمات تا یک خط را کامل کنند تقریبا معمول است. اما اگر کسی اطلاع داشته باشد میتواند متن را با متن میزبان اصلی مقایسه کرده و اطلاعات نهان نگاری شده را را بدست بیاورد. تصویر متن هم میتواند برای شناختن تغییر فاصله ها استفاده شود. اگرچه این روش خیلی زمان بر است احتمال بالایی از پیدا کردن اطلاعات پنهان شده در متن وجود دارد.تایپ مجدد یا استفاده از برنامه های OCR اطلاعات پنهان شده را از بین میبرد(پراساد وآلا، ۲۰۰۴).
۱-۱۶-۲-روش های معنایی[۳۵]:
در این روش از هم معنی کلمات برای کلمات مشخص استفاده می شود که در نتیجه اطلاعات در متن پنهان میشوند.یک مزیت این روش حفاظت از اطلاعات در مقابل تایپ مجدد یا استفاده از برنامه های  OCR است.اگرچه ممکن است معنی متنرا تاحدودی تغییر بدهد(زونرا جلیل وهمکاران،۲۰۱۰).
۱-۱۶-۳- روش محتوایی[۳۶]:
در این روش متن میزبانجهت نهان نگاری پیام رمز ﺑﺎﻧﻘﻄﻪویا علائم دیگر نشانه گذاری میشود.
در روش محتوایی از آنجا که اطلاعات اضافی مانند نقطه، یا علائم خاص در متن اضافه می شود از نظر ظاهری متن میزبان با متن اصلی مغایرت خواهد داشت و اندازه فایل نیز بسته به تعداد کاراکترهای اضافی در متن افزایش مییابد که این تغییرات امکان تشخیص نهان نگاری را برای سارقان فراهم میآورد(زونرا جلیل وهمکاران،۲۰۱۰).
۱-۱۶-۴-مبتنی بر خصوصیات[۳۷]:
دراﯾﻦروشﺑﻌﻀﯽازﺧﻮاصﻣﺘﻦ میزبانﺑﺎﺗﻮﺟﻪﺑـﻪپیام رمزﺗﻐﯿﯿﺮﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺑﺮایﻣﺜﺎلﻣﻤﮑﻦاﺳﺖﺑﺎﺗﻮﺟﻪﺑﻪپیام رمزوﺑﯿﺖﻫﺎﯾﯽﮐﻪﻣﯽﺧﻮاﻫﻨـﺪدرﻣـﺘﻦﺟﺎﺳﺎزیﺷﻮﻧﺪﺣﺮوفآﺧﺮﺑﻌﻀﯽازﺧﻂﻫﺎﮐﻪb , hﯾﺎ … ﻫﺴﺘﻨﺪﮐﻤﯽﺑﺎﻻﯾﺎﭘـﺎﯾﯿﻦﻣـﯽرودﯾـﺎﻃﻮلآنرازﯾﺎدﯾﺎﮐﻢﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺎاﯾﻦروشﻣﺘﻦاﺻـﻠﯽراﻣـﯽﺗـﻮانﺑـﺎاﺳـﺘﻔﺎدهازﻋﮑـﺲ ِﻣـﺘﻦﭘﻮﺷﺎﻧﻨﺪهﺑﺪونﻣﺘﻦﺟﺎﺳﺎزیﺷﺪهﯾﺎﺑﺎداﻧﺴﺘﻦاﻟﮕﻮرﯾﺘﻢﺟﺎﺳﺎزیﭘﯿﺪاﮐﺮد.
دراﯾﻦروشبه دلیلوﺟﻮدﻣﮑﺎنﻫﺎیزﯾﺎددرﻣﺘﻦﺑﺮایﺗﻐﯿﯿﺮﯾـﺎﻓﺘﻦﻣـﯽﺗـﻮاناﻃﻼﻋـﺎتزﯾﺎدیراﺟﺎﺳﺎزیﮐﺮددرﺣﺎﻟﯽﮐﻪاﺻﻼ ً ازﻧﻈﺮﺧﻮاﻧﻨﺪهﺑﻪآﻧﻬﺎﺗﻮﺟـﻪﻧﻤـﯽﺷـﻮد. ﺑـﺮایﺧﻨﺜـﯽﮐﺮدناﯾﻦروشﺑﻪراﺣﺘﯽﻣﯽﺗﻮانﺗﻤﺎﻣﯽﺣﺮوفرادرﯾﮏﻓﺎﺻﻠﻪﺛﺎﺑﺖﺑـﺎﺑﻘﯿـﻪﻗـﺮارداد،ﮔـﺎﻫﯽاوﻗﺎتاﯾﻦروشﺑﺎروش جابهجایی کلماتﺗﺮﮐﯿﺐﻣﯽﺷﻮدﺗﺎاﻟﮕﻮرﯾﺘﻢﻫﺎیﭘﯿﭽﯿﺪهﺗﺮیراﺑﺴﺎزد.
روش های دیگر نیز با بهره گرفتن از خصوصیات استاندارد کدگذاری متون دیجیتال ارائه شدهاند که با بهره گرفتن از درج کاراکترهای مخفی و بدون طول یونیکد در بین کلمات، پیام رمز نهان نگاری می شود (دیویدجکومو و گورای شرما، ۲۰۰۸).
ﻓﺼﻞدوم :
مروری بر ادبیات و پیشینه تحقـیـق
انسان به گونه ای آفریده شده که اگر آتش جانش شعله ور شود، همه غیر ممکن ها را از سر راه برمی دارد.
«ژان لافونتن»

 

    •  

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...