راهنمای نگارش پایان نامه درباره بررسی همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و استراتژی های کسب و کار ... |
- نوآوری
- آموزش بین سطوح سازمان
شکل ۲-۶: مدل همسویی C4
۲- ۴- ۴- مدل کلارک
مدل کلارک که در سال ۱۹۹۴ ارائه شده است بر مبنای نظرات اسکات مورتون(۱۹۹۱) شکل گرفته است. در این مدل پنج عامل اساسی بر اهداف استراتژیک سازمان اثر گذاشته و همسویی را تحت تاثیر قرار می دهند. این پنج عامل عبارتند از:
- ساختار.
- فرآیندهای مدیریت.
- افراد و نقش ها.
- فناوری.
- استراتژی.
مرز سازمانی
استراتژی
فناوری
فرهنگ
افراد و نقش ها
فرآیندهای مدیریت
ساختار
محیط فناوری خارجی
محیط اجتماعی- اقتصادی
خارجی
شکل ۲-۷ : پنج نیروی موثر بر اهداف استراتژیک سازمان(کلارک، ۱۹۹۴،۸۹)
این مدل نشان می دهد که رابطه بین فناوری و استراتژی به صورت ساده و مستقیم نیست. این رابطه می تواند توسط فرهنگ، عوامل فناوری و اقتصادی – اجتماعی داخلی و خارجی تحت تاثیر قرار گیرد. به دلیل پویایی بسیار زیاد محیط های داخلی و خارجی یک سازمان، همسویی باید به طور مدام مورد بررسی مجدد و نظارت قرار گیرد. عامل محوری و مرکزی مدل، فرایند های مدیریت می باشد. این فرایند ها بین فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار قرار می گیرد. بنابراین مدل نشان می دهد که اگر فرآیندهای مدیریتی مناسبی وجود نداشته باشد، همسویی بین فناوری اطلاعات و استراتژای کسب و کار دچار مشکل خواهد شد.
۲-۴-۵- مدل همسویی بیتام[۲۴]
مدل بیتام به همراه متدولوژی آن در سال۲۰۰۲توسط کازمن و می چن ارائه گردیده است(کازمن ، می چن،۲۰۰۲،۴۴). آن ها مدل ها و چهارچوب های قبلی همسویی را مورد انتقاد قرار داده و اشاره می کنند که آن ها اغلب فقط در قالبی مفهومی به سطح استراتژیک همسویی و ارتباط بین بخش های مختلف مدل پرداخته اند. آن ها عقیده دارند که این مدل ها چگونگی سنجش و اصلاح عدم همسویی، که همواره بسیار مهم بوده است را بیان ننموده اند. همچنین آن ها عقیده دارند که با گذشت زمان فناوری اطلاعات تغییرات شگفت انگیزی را بر محیط ایجاد نموده است و پس از انقلاب اینترنت و جهانی شدن آن فناوری اطلاعات عاملی ضروری برای موفقیت کسب و کار و بخش جدا ناپذیر از برنامه ریزی کسب و کار است. با توجه به پیشرفت های فناوری و تغییرات محط کسب و کار ، سازمان ها نیازمند جستجو و مطابقت شیوه هایی برای نوآوری مداوم در فرایند همسویی هستند.
مدل کسب و کار: محرک ها ، استراتژی ها ، جریان ها و کانال های در آمد ، سرمایه گذاری ها ، محیط ، محدودیت ها ، قوانین و مقررات
همسویی
معماری کسب و کار: فرایند های کسب و کار ، جریان های کاری ، جریان های داده ، برنامه های کاربردی ، دانش ، مهارت های کارمندان ، سازماندهی
معماری فناوری اطلاعات: سخت افزار ، نرم افزار ، شبکه ها ، اجزاء ، واسطه ها ، استانداردها ، بسترها
شکل ۲- ۸: مدل همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار(کازمن ، می چن،۲۰۰۲،۴۴)
این مدل لایه های مدل های کسب و کار ، معماری های کسب و کار و معماری های فناوری اطلاعات را مشخص کرده است. تغییرات محیطی ممکن است بر روی هرکدام از این سه لایه اثر گذار باشد و این تغییرات مانند حرکت موجی به سایر لایه ها نیز منتقل می گردد.
۲-۴-۵-۱- مراحل رفع عدم همسویی
سه مرحله اساسی در توانمند سازی سازمان جهت برخورد با عدم همسویی(همسویی نامناسب) وجود دارد که هر مرحله بر پایه مرحله قبلی بنا می گردد. این مراحل عبارتند از:
- کشف و شناسایی[۲۵] عدم همسویی.
- اصلاح[۲۶].
- پیشگیری[۲۷] .
به منظور اصلاح عدم همسویی باید در ابتدا آن را کشف و شناسایی نموده ،میزان عدم همسویی را اندازه گیری کرده و پس از آن یک استراتژی همسویی مجدد کارآمد تعیین نمود. اگر سازمان به دنبال پیشگیری از ایجاد عدم همسویی باشد باید فرایند های کشف و شناسایی و همچنین اصلاح عدم همسویی را به طور مداوم و پیگیر انجام دهد و آن را جزئی از فرایند توسعه خود تلقی نماید(کازمن،۲۰۰۲،۷۰).
همچنین می توان همسویی را در مسیر معکوس نیز مورد بررسی قرار داد.یعنی بررسی همسویی از معماری فناوری اطلاعات به معماری کسب و کار و از معماری کسب و کار به اهداف کسب و کار که باعث برآورده شدن نیازهای سطوح بالاتر می شود و این فرایند می تواند باعث تحقق استراتژی سرمایه گذاری فناوری اطلاعات گردد. از طریق تجزیه و تحلیل دخل و خرج می توان میزان مطابقت سرمایه گذاری فناوری اطلاعات با اهداف کسب و کار را مورد بررسی قرار داد(کازمن،۲۰۰۲،۷۳).
۲-۴-۵-۲- روش همسویی بیتام
برای تحقق این همسویی یک روش دوازده مرحله ای تحت عنوان بیتام ارائه گردیده است(کازمن،۲۰۰۲،۷۴):
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-09] [ 09:00:00 ق.ظ ]
|