- ایجاد و توزیع مناسب رستورانها و اغذیه فروشی ها در سطح شهرستان و توجه به کیفیت آنها
- تشویق و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در بخش گردشگری
- توجه و سرمایه گذاری دولت در بخش گردشگری
- ایجاد تأسیسات و تجهیزات تفریحی و ورزشی در پیرامون جاذبه های گردشگری
- توجه به جاده ها و تعمیر و نصب علایم راهنمایی و رانندگی
- بهره برداری از توان تشکیلاتی، قوانین و مقررات در جهت کاهش مخاطرات و آلودگی های اکولوژیکی و زیست محیطی در مناطق و مکانهای گردشگری
- تأمین امنیت مناطق گردشگری در جهت جلوگیری از بروز تخلفات اجتماعی و سایر تخلفات
- تنوع بخشی به امکانات، فعالیتها و خدمات توریستی به منظور جلب رضایت گردشگران و بالطبع افزایش تعداد گردشگران

 

استراتژی به حداقل رساندن نقاط ضعف
(ST)

 

 

 

فصل ششم:
نتیجه گیری و پیشنهادات
۶- ۱- خلاصه و نتیجه گیری
شهرستان نورآباد ممسنی بواسطه وضعیت خاص جغرافیایی و تنوع آب و هوایی، وجود جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و هنری در تمام فصول سال می تواند پذیرای گردشگران بی شماری از سراسر کشور با مقاصد مختلف و زمینه های متعدد گردشگری باشد. وجود چشم اندازهای کم نظیر و استثنایی مانندآبشارها، رودخانه ها ، سراب ها و چشمه سارهای فراوان، غارها، جنگلهای انبوه،تفرجگاهها و ارتفاعات زیبا و برفگیر،آثار و بناهای تاریخی و مذهبی و نیز فرهنگ، رسوم و مراسم آیینی مختلف و متنوع تنها قسمتی از قابلیت‌های گردشگری شهرستان است و در صورت فراهم نمودن زمینه های لازم وایجاد زیرساختهای لازم گردشگری، می تواند موجبات گسیل خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را فراهم آورد.
به منظور پی بردن به وضعیت گردشگری شهرستان می بایست شاخصهای زیادی را مورد بررسی و ارزیابی قرارداد. در این پژوهش به بررسی ویژگی ها، تعداد ، تنوع و موقعیت فضایی- مکانی جاذبه های گردشگری شهرستان ممسنی و همچنین ارزیابی وضعیت تأسیسات زیربنایی و خدماتی مانند : راه های ارتباطی، واحدهای پذیرایی و خدمات حمل و نقل ،خدمات توریستی در مکان جاذبه ها با بهره گرفتن از پرسشنامه ای که توسط گردشگران تکمیل شد پرداختیم . با تجزیه و تحلیل و نگرش در این مطالب و آمار مشخص شد که شهرستان نورآباد ممسنی از نظر جاذبه های گردشگری دارای توان بالایی است ولی از نظر امکانات و تأسیسات زیربنایی و تبلیغات و بازاریابی و دیگر عوامل موثر در توسعه گردشگری دارای مشکلات فراوانی است، از این نظر نیازمند برنامه ریزی، توجه و سرمایه گذاری می باشد.
بر اساس تجزیه و تحلیل های آماری صورت گرفته مشخص شد که در زمینه تبلیغات و معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان توسط دستگاه های ذیربط و همچنین صدا و سیمای شبکه استانی اقدامات سازنده ای صورت نگرفته و اکثر گردشگران شناخت کافی از جاذبه های گوناگون گردشگری شهرستان نداشته اند. همچنین در زمینه تأسیسات و زیرساختهای گردشگری با توجه به تجزیه و تحلیل های صورت گرفته مشخص شد که از این بعد نیز نارساییها و ضعف های عمده ای متوجه صنعت گردشگری این شهرستان می باشد. بنابراین جهت توسعه صنعت گردشگری شهرستان باید سعی در برطرف کردن نقاط ضعف نمود تا از این طریق زمینه شکل گیری انواع گردشگری در این شهرستان مهیا شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۶- ۲- موانع توسعه صنعت گردشگری در شهرستان نورآباد ممسنی
۱- موانع سازمانی و ساختاری: در بعضی از مناطق یک سازمان یا وزارتخانه که تنها متولی این صنعت باشد وجود ندارد و چند سازمان به اداره امور مربوط به گردشگری می پردازند، وجود این سازمانهای موازی باعث ناهماهنگی و تداخل وظایف می گردد.
۲- موانع فرهنگی - اجتماعی: اغلب در نقاط مختلف شهرستان، ساکنان یک محل به علت ناآگاهی یا دیدن برخی اعمال از گردشگران و همچنین تفاوت فرهنگی بین میزبان و گردشگران، از این صنعت برداشت ناخوشایند و منفی دارند و کارکردن در بعضی از مشاغل مربوط به گردشگری از طرف افراد بومی، مشاغل سطح پایین تلقی شده و ساکنان بومی حاضر به کار کردن در این مشاغل نیستند.
۳- موانع موجود در بازار: بسیاری از کارها یی که در صنعت گردشگری انجام می شود در گرو عوامل بازار است مانند سطح درآمد ، هزینه سوخت ، امنیت شغلی ، عوامل فصلی و انگیزه های مسافرت.
۴- موانع زیربنایی:کمبود و نامطلوب بودن وسایل حمل و نقل، جاده ها، مراکز خرید ، تأسیسات اقامتی، شبکه های آب، برق، مخابرات، فاضلاب و بهداشت در مناطق گردشگری.
۵- موانع آموزشی و کمبود نیروی انسانی متخصص: متأسفانه به علت جوان بودن این صنعت در بیشتر کشورهای در حال توسعه، نیروی انسانی متخصص مورد نیاز وجود ندارد.
۶- بی توجهی در رسیدگی و پیگیری به خواستها و نیازهای گردشگران، سخت گیری و عدم اصلاح در مواردی همچون سرمایه گذاری، اعطای پروانه و مجوز ساخت و ساز در امور گردشگری.
۷- عدم فعالیت کافی جهت آموزش مردم بومی در مناطق مختلف دارای جاذبه های گردشگری در اموری همچون نگهداری از جاذبه ها و شیوه های برخورد با مهمانان و رعایت مقررات از سوی دولت مرکزی برای طرح های گردشگری شهرستان وعدم نظارت جدی بر کیفیت و خدمات و تسهیلات ارائه شده از سوی واحدهای پذیرایی - اقامتی شهرستان.
۸- ضعف اطلاع رسانی به بازارهای هدف در جهت معرفی جاذبه های گردشگری.
۹-کمبود امکانات مالی برای توسعه و تجهیز تأسیسات موردنیاز صنعت گردشگری وعدم همکاری و هماهنگی سازمانها و ارگانهای دولتی با یکدیگر که در بهبود وضع گردشگری موثرند.
۱۰-کمبود راهنمایان توریستی و تبلیغات نامناسب از نارسایی های بخش گردشگری شهرستان ونبود سیاستهای حفاظتی منطقی و جدیبرای جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی و جانوری.
۱۱- کمبود و نامناسب بودن تأسیسات و تجهیزات تفریحی و ورزشی در پیرامون جاذبه های گردشگری.
۱۲- عدم تمایل مردم جهت سرمایه گذاری در بخش گردشگری.
۱۳- عدم وجود برنامه ریزی و سرمایه گذاری دولتی در نواحی گردشگری.
۶- ۳-ارائه پیشنهادها بر اساس یافته های پژوهش
رویکرد توسعه پایدار یکی از رویکردهای زیربنایی است که هم اکنون در برنامه ریزی صنعت گردشگری و سایر انواع توسعه بکار می رود . بر اساس روش توسعه پایدار، باید منابع طبیعی، فرهنگی و سایرمنابع گردشگری برای استفاده مداوم در آینده حفظ شود و در عین حال برای جامعه کنونی سودمندو مفید باشند. در اجرای طرحهای توسعه جاذبه ها، تسهیلات و زیرساختها ، توجه به محیط زیست، فرهنگ و نیازهای مردم بومی از اهمیت فراوانی برخوردار است. برخی از راهکارهای توسعه گردشگری عبارتند از:
- به رسمیت شناختن این امر که محیطهای طبیعی و تاریخی و فرهنگی ارزش ذاتی دارند و ارزش آنها به عنوان یک دارایی گردشگری بیشتر می شود.
- ایجاد یک سازمان منسجم متولی امر گردشگری و هماهنگی دیگر سازمانها از قبیل شهرداری، اوقاف و.. با این سازمان.
- فرهنگ سازی و آموزش مردم بومی جهت برخورد با گردشگران.
- ایجا مراکز اقامتی و کمپ های مخصوص گردشگران در مراکز نزدیک به جاذبه های گردشگری با قیمت مناسب.
- ایجا ومطلوبیت بخشی به سیستم حمل و نقل، جاده ها، مراکز خرید ، تأسیسات اقامتی، شبکه های آب، برق، مخابرات، فاضلاب و بهداشت در مناطق گردشگری.
- تزریق نیروهای متخصص و آموزش دیده در سازمانهای متولی امر گردشگری.
- آموزش به مردم منطقه جهت حراست و نگهداری از جاذبه های گردشگری و برخورد مناسب با گردشگران.
- توجه دولت به این صنعت و ارائه تسهیلات به سازمانهای متولی جهت توسعه و تجهیز تأسیسات موردنیاز صنعت گردشگری در شهرستان.
- ایجاد تأسیسات و تجهیزات تفریحی و ورزشی در محیط پیرامون جاذبه های گردشگری.
- تشویق بخش خصوصی و ارائه تسهیلات به این بخش جهت سرمایه گذاری در بخش گردشگری شهرستان.
- برنامه ریزی و سرمایه گذاری دولت در بخش گردشگری شهرستان.
- معرفی جاذبه های طبیعی، تاریخی و زیارتی جهت جذب هرچه بیشتر گردشگران.
- تهیه نقشه و برشور گردشگری منطقه مطابق آخرین اطلاعات و جدیدترین آمارها.
- تهیه فیلم، سی دی، پوستر و… از زیباییهای منطقه و پخش و توزیع آنها.
- یکی از روش های مرسوم و شناخته شده در امر تبلیغات و بازاریابی در صنعت گردشگری، حضور فعالانه در نمایشگاههای جهانگردی و گردشگری است. لذا حضور در نمایشگاههای بومی (شهر و روستا) و حتی استانی جهت نمایش و معرفی جاذبه های گردشگری منطقه و عرضه و فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی روستاها در جهت حمایت از نظام اقتصاد محلی اقدامی مناسب می باشد.
- ایجاد یک ایمیل یا تملک قسمتی از یک سایت از طرف دستگاه های ذیربط در امر گردشگری به منظور ارجاع گردشگران و علاقه مندان و همچنین مطالب و تصاویر ارسالی، در جهت معرفی هر چه بهتر و دقیقتر منطقه و جاذبه های آن.
- ایجاد زمینه برگزاری جشنواره ها و نمایشگاههای متعدد محلی و بومی و انجام تبلیغات و اطلاع رسانی از طریق تهیه فیلم و بروشور و …
- باید سعی کرد تا با نوع آوری و ایجاد تنوع در امکانات و تسهیلات، سهم جذب گردشگران را همچنان حفظ کرده و افزایش داد. بدین منظور احداث و ایجاد سکوهای مسکونی اقامتی و یا آلاچیق هایی در مناطق دیدنی از جمله در مسیر رودخانه ها و مخصوصاً اطراف چشمه ها جهت استراحت و اقامت گردشگران.
- مرمت بناهای تاریخی و مذهبی و ایجاد زمینه مناسب جهت حفاظت بیشتر از این جاذبه ها.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...